Prevenção de acidentes do trabalho na indústria de petróleo offshore

analisando a cultura organizacional e os fatores humanos

Authors

  • Josué Eduardo Maia França Petrobras
  • Assed Naked Haddad Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Isaac José Antônio Luquetti dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

Risk Management, Human Factors, Offshore Oil Platform, Safety Engineering

Abstract

In the current global geopolitical scenario, where various economic and social activities influence the policy of the countries, exploration and offshore oil production have strategic importance in the development of these countries and regions of its geopolitical influence. In this scenario, develop and produce an undersea oil well, and raise the oil to a platform, by itself already presents a number of risks. Avoid loss of containment this critical scenario is critical, as well as the loss of production, may occur serious accidents resulting in injury to workers, attacks on the environment and geopolitical instability. Accidents like the Piper Alpha platform in the North Sea (1988), the P-36 in the Campos Basin (2001) and the Deepwater Horizon in the Macondo field in the Gulf of Mexico (2010) show that the consequences of a this event rides are tragic and, despite all technological change control processes, accidents continue to occur. In view of these accidents, time is the most relevant syste mic analysis of all the elements that contributed to the undesirable event, it is necessary threfore to analyze not only the machinery, equipment and processes, but also the organizational culture and human factors. Only through an accident analysis covering all elements of accidental chain will be possible to identify the causes that contributed to an accident, allowing the development of safeguards and appropriate corrections to each specific accident.

Author Biographies

  • Josué Eduardo Maia França, Petrobras

    Formação Técnica (1998) em Eletrônica Industrial pelo CEFET-RJ. Graduação (2007) em Engenharia Elétrica com Ênfase em Eletrônica pela USU. Pós Graduação (2011) em Engenharia de Segurança do Trabalho pela UFRJ. Mestrado (2014) em Engenharia Ambiental pela UFRJ.

  • Assed Naked Haddad, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Graduação (1986) em Engenharia Civil pela UFRJ. Mestrado (1992) em Engenharia Civil pela UFF. Bacharel (1993) em Direito pela UNIFLU. Doutorado (1996) em Engenharia de Produção pela COPPE-UFRJ. Pós Doutorado (2006) em Engenharia de Produção pela University of Florida. Pós Doutorado (2010) em Engenharia pela Universitat Politècnica de Catalunya - Espanha.

  • Isaac José Antônio Luquetti dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Graduação (1980) em Engenharia Eletrônica pela UFRJ. Pós Graduação (1984) em Engenharia Nuclear pela COPPE-UFRJ. Mestrado (1997) em Engenharia de Produção pela UFF. Doutorado (2003) em Engenharia de Produção pela COPPE-UFRJ.

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Published

2017-11-14

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Articles

How to Cite

França, J. E. M., Haddad, A. N., & Santos, I. J. A. L. dos. (2017). Prevenção de acidentes do trabalho na indústria de petróleo offshore: analisando a cultura organizacional e os fatores humanos. Revista Técnica Da Universidade Petrobras , 1(5). https://rtup.petrobras.com.br/rtup/article/view/41